Ποια είναι η προστιθέμενη αξία του Ελληνικού Φαρμάκου; Πρέπει να στηριχθεί από την Πολιτεία;
Το Ελληνικό Φάρμακο εξάγεται σε περισσότερες από 85 χώρες και αναγνωρίζεται διεθνώς, λόγω της ποιότητας και της αποτελεσματικότητάς του, αλλά και χάρη στο συγκριτικά χαμηλό κόστος του. Η Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία είναι ένας από τους λίγους εναπομείναντες βιομηχανικούς κλάδους της χώρας, που μάλιστα της προσφέρει διεθνές κύρος. Αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης της Ελλάδας, καθώς προσφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία. Συνδυάζει την υψηλή τεχνολογία και την ποιότητα στην παραγωγή, με χαμηλό κόστος για τους ασφαλισμένους και τα Ταμεία. Ταυτόχρονα, συμβάλει αποφασιστικά στην Εθνική Οικονομία και την απασχόληση, μέσω των επενδύσεων, της έρευνας και των εξαγωγών που πραγματοποιεί η Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία. Είναι χαρακτηριστικό πως αυτή τη στιγμή η παραγωγή φαρμάκου στην Ελλάδα επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα πάνω από 53.000 εργασίας, οι οποίες μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερες αν υιοθετηθούν οι σωστές πολιτικές από την Πολιτεία. Μελέτες διεθνούς κύρους από την McKinsey μέχρι τον ΙΟΒΕ, υποστηρίζουν πως ο κλάδος του φαρμάκου μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια.
Η δική σας εταιρεία, η DEMO, πώς τοποθετείται μέσα στην ελληνική φαρμακευτική αγορά, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει χτυπηθεί πολύ άγρια από την οικονομική κρίση και από τις δεσμεύσεις των Μνημονίων;
Η DEMO αντιμετωπίζει με επιτυχία τις προκλήσεις και τις δυσκολίες που έχουν δημιουργηθεί λόγω της κρίσης. Αυτό οφείλεται στο ότι η δομή της βασίζεται σε στοιχεία όπως η καινοτομία αλλά και η ευελιξία, το ανθρώπινο πρόσωπο και η εξωστρέφεια αλλά και η διορατικότητα, τόσο στο νοσοκομειακό χώρο διαβλέποντας τις ανάγκες των επαγγελματιών υγείας, όσο και στις εξαγωγές, καλύπτοντας τις διαφορετικές ανάγκες της κάθε χώρας. Η σταθερή προσήλωση σε αυτές τις αρχές έχει αφενός καταξιώσει την εταιρεία κι έχει δημιουργήσει μια πολύ ισχυρή ασπίδα στην «επίθεση» της κρίσης. Επιπλέον, η εξωστρέφειά μας, καθώς κάνουμε πρωταθλητισμό στις εξαγωγές, αποτελεί το καλύτερο αντίδοτο στην κρίση.
Έτσι η DEMO παρουσιάζει αύξηση κερδοφορίας κατά 40% τα τελευταία τέσσερα χρόνια και ετήσιο τζίρο ύψους 105 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία όχι μόνο κατέχει την πρώτη θέση σε νοσοκομειακές πωλήσεις στην Ελλάδα, αλλά ήδη ποσοστό 80% της παραγωγής της κατευθύνεται στο εξωτερικό. Οι παραπάνω επιτυχίες είναι αποτέλεσμα της επένδυσής μας στη δημιουργία της μεγαλύτερης παραγωγικής μονάδας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και στην πρόοδο των εργαζομένων μας μέσα σε ένα σταθερό, ασφαλές και φιλικό εργασιακό περιβάλλον.
Ποιες είναι οι επενδύσεις της DEMO και πώς διαμορφώνεται η εξωστρέφεια της εταιρείας;
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, έχουμε επενδύσει 130 εκατομμύρια σε παραγωγικό εξοπλισμό, υποδομές, εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου, έρευνα και ανάπτυξη. Με βασικό μας άξονα την ποιότητα των υπηρεσιών μας εντός κι εκτός Ελλάδας αλλά και την διαρκώς αναπτυσσόμενη εξωστρέφεια μας. Διαθέτουμε υπερσύχρονες εγκαταστάσεις έκτασης 45.000 m2, στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα ιδιαίτερα προηγμένο εργαστήριο Ποιοτικού Ελέγχου, έκτασης 1.400 m2. Είχαμε επιλέξει στρατηγική τη στροφή μας στη νοσοκομειακή αγορά από το 1996 και από την επόμενη χρονιά ήμασταν ήδη η πρώτη γραμμή παραγωγής πλαστικών αμπουλών στην Ελλάδα. Επενδύσαμε επίσης και σε ανάπτυξη νέων προϊόντων με στόχο να έχουμε 6-8 νέα το χρόνο. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να έχουμε καταφέρει να έχουμε μερίδια αγοράς της τάξεως του 30% σε πολλές χώρες.
Οι εξαγωγές άλλωστε, ήταν πάντα για εμάς προτεραιότητα. Επενδύουμε σταθερά σε ανθρώπινο δυναμικό και διεθνείς συνεργασίες και αυτή τη στιγμή πραγματοποιούμε εξαγωγές σε πάνω από 40 χώρες σε Ευρώπη, Ασία, Μέση Ανατολή, Αφρική και Ωκεανία. Επιπλέον, επιδιώκουμε διαρκώς τη γεωγραφική εξάπλωση μας σε ακόμα περισσότερες αγορές, όπως της Μέσης Ανατολής και αλλού. Από το 2013 λειτουργεί στην Γερμανία η θυγατρική μας, DEMO Pharmaceuticals GmbH με έδρα στο Μόναχο, με σκοπό την είσοδο στη γερμανική αγορά φαρμάκου, με προβλεπόμενο κύκλο εργασιών περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Επίσης έχουμε ήδη θέσει σε λειτουργία το υποκατάστημα μας στην Κίνα. Βασικός στόχος μας, την επόμενη τριετία είναι να έχουμε παρουσία σε πάνω από 75 χώρες και υποκαταστήματα σε τουλάχιστον επτά χώρες.
Όσον αφορά συνολικά στον κλάδο της φαρμακοβιομηχανίας στην Ελλάδα, ποιοι είναι οι στόχοι και οι δεσμεύσεις σας για το επόμενο διάστημα;
Πρώτος και βασικός στόχος είναι η συγκρότηση, σε συνεργασία με την Πολιτεία, μιας Εθνικής Πολιτικής Φαρμάκου, που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη την αναπτυξιακή διάσταση του Ελληνικού Φαρμάκου.
Σήμερα το Ελληνικό Φάρμακο κατέχει μόλις το 18% με 19% της αγοράς. Αυτό φυσικά δεν προέκυψε ξαφνικά, αλλά μετά από μια σειρά διαχρονικών ενεργειών και παραλείψεων του Κράτους, που ευνόησαν τις εισαγωγές εις βάρος της εγχώριας παραγωγής φαρμάκου. Ζητούμενο λοιπόν είναι η ενίσχυση της θέσης του Ελληνικού Φαρμάκου στην εγχώρια αγορά, προκειμένου να αξιοποιηθεί η δυναμική της Ελληνικής Φαρμακοβιομηχανίας προς όφελος της Εθνικής Οικονομίας.
Το Ελληνικό Φάρμακο μπορεί και πρέπει να καλύψει άμεσα το 70% των φαρμακευτικών αναγκών της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, καθώς και το 50% της νοσοκομειακής. Αν το πετύχουμε αυτό θα είναι προς όφελος τόσο του Συστήματος Υγείας, καθώς τα Ταμεία θα προμηθεύονται προσιτά φάρμακα και θα εξοικονομούν πόρους, όσο και της κοινωνίας, καθώς οι ασθενείς θα έχουν πρόσβαση σε ασφαλή και επώνυμα φάρμακα. Ταυτόχρονα, θα ενισχυθεί η ανάπτυξη της χώρας με νέες επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει ο κλάδος και με την ακόμα μεγαλύτερη συνεισφορά του στο ΑΕΠ και στην απασχόληση.