Αν μιλούσαμε για καλαθοσφαίριση, θα λέγαμε ότι θυμίζει τον Αρη της δεκαετίας του ’80. Τότε ο Γκάλης, ο Γιαννάκης, ο Φιλίππου και τ’ άλλα παιδιά εγκαθίδρυαν τη μεγαλύτερη μέχρι τότε μπασκετική αυτοκρατορία με ένα απίστευτο σερί νικών και τίτλων. Αν ήταν ποδόσφαιρο, θα λέγαμε ότι είναι ο Ολυμπιακός των απανωτών πρωταθλημάτων ή ο Παναθηναϊκός του Γουέμπλεϊ και των ευρωπαϊκών τίτλων στο μπάσκετ. Είναι όμως φαρμακοβιομηχανία. Για την ακρίβεια, μιλάμε για την DEMO ABEE, την εταιρεία που από την ίδρυσή της, το 1965, κερδίζει τη μία διάκριση πίσω από την άλλη και που παρά την κρίση και τα προβλήματα εξακολουθεί να πρωτεύει και να θριαμβεύει όχι μόνο εσωτερικά αλλά και διεθνώς.
Ακόμη ένα «τρίποντο» λοιπόν -για να δανειστούμε τον μπασκετικό όρο αφού έτσι ξεκινήσαμε- πέτυχε πριν από λίγο καιρό η ελληνική εταιρεία με έδρα στο Κρυονέρι. Για την ακρίβεια, απέσπασε βραβείο κορυφαίας επίδοσης στον διεθνή επιχειρηματικό και οικονομικό στίβο στα 21α βραβεία ΚΟΥΡΟΣ που διοργανώνει η Λέσχη Επιχειρηματικότητας. Πρόκειται για μια ακόμη βράβευση από τις πολλές τα τελευταία πέντε χρόνια, για μια εταιρεία που κάνει τον δικό της πρωταθλητισμό. Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι ότι πρόκειται για μια βιομηχανία που αναγνωρίζεται ως σημαντική και αναπτυσσόμενη διαρκώς από τους ίδιους τους ανταγωνιστές της. Από την αγορά που, ενώ η λογική λέει ότι θα έπρεπε να δρα ανταγωνιστικά ως προς αυτήν, αντιθέτως της αποδίδει εύσημα.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή η DEMO είναι μία από τις μεγαλύτερες φαρμακευτικές εταιρείες στην Ελλάδα, με κύκλο εργασιών 123,5 εκατ. ευρώ και εγκαταστάσεις παραγωγής (έκτασης 45.000 τ.μ.) που διαθέτουν υπερσύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό. Μια επιχείρηση που μετά το 1996 αποφάσισε να εστιάσει στη νοσοκομειακή αγορά και από κύκλο εργασιών της τάξης των 18 εκατ. ευρώ το 2000 έφτασε στα 90 εκατ. ευρώ το 2008. Σήμερα, οκτώ χρόνια μετά, οι πωλήσεις έχουν εκτοξευτεί, ενώ μόνο ο προερχόμενος από τις διεθνείς αγορές τζίρος ανήλθε στα 38 εκατ. ευρώ. Κι αυτά όταν η οικογένεια Δέμου προχωρά στη μεγαλύτερη, αλλά και πλέον αθόρυβη επένδυση στη χώρα μας: στην αναβάθμιση της γραμμής παραγωγής της ύψους 35 εκατ. ευρώ. Αυτό έγινε κατορθωτό λόγω του ότι στη διάρκεια των τελευταίων ετών τα κέρδη της αναπτύσσονται περισσότερο από 26% ετησίως και διαρκώς επανεπενδύονται.
Κάθε άλλο λοιπόν παρά τυχαίες υπήρξαν οι πρόσφατες βραβεύσεις για την εταιρεία. Η επιτυχημένη επιχειρηματική πορεία της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας ξεχώρισε και αναγνωρίστηκε συνολικά το 2015, καθώς απέσπασε 4 σημαντικές διακρίσεις. Εκτός του βραβείου ΚΟΥΡΟΣ, η DEMO ΑΒΕΕ διακρίθηκε για τα οικονομικά της αποτελέσματα και την αναπτυξιακή της πορεία στην Ετήσια Συνάντηση Επιχειρηματικής Αριστείας Salus Index 2015, ενώ έλαβε τα μεγάλα βραβεία για το τμήμα εξαγωγών της, δηλαδή το Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Top Industrial Company στα Greek Exports Awards 2015 και Επαινο Εξαγωγικής Αριστείας στη διοργάνωση των Βραβείων Made in Greece.
Βέβαια τα αποτελέσματα αυτά δεν ήρθαν δίχως κόπο και σχέδιο. Η εστίαση των κυρίων Σταύρου και Δημήτρη Δέμου ήταν και παραμένει η επένδυση στην εξαγωγική δραστηριότητα, γι’ αυτό και η DEMO επενδύει σήμερα στην κυκλοφορία των προϊόντων της σε περισσότερες από 52 χώρες σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται σαφώς για μία από τις πλέον εξωστρεφείς ελληνικές βιομηχανίες και από εκείνες που αποδεικνύουν την υψηλή ποιότητα του ελληνικού φαρμάκου. Κι αυτό σε μια περίοδο όπου η Πολιτεία κάνει τα αδύνατα δυνατά για να καταστρέψει με τις πολιτικές της αυτόν τον εξόχως ελληνικό κλάδο, που φέρνει πλούτο και σημαντικά έσοδα και απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους.
Η εταιρεία της οικογένειας Δέμου αυτή τη στιγμή διαθέτει πάνω από 1.350 προϊόντα που έχουν άδεια κυκλοφορίας και 130 προϊόντα τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης. Για τον κ. Δημήτρη Δέμο οι επενδύσεις στην εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας δεν αφορούν μόνο την οριζόντια ανάπτυξη με παρουσία σε άλλες χώρες, αλλά και την κάθετη ανάπτυξη, την είσοδο δηλαδή της DEMO σε νέες αγορές, στις χώρες όπου υπάρχει ήδη εμπορική δραστηριότητα.
Η διεθνής δραστηριότητα της DEMO την έχει οδηγήσει στο να εξάγει το 80% των τεμαχίων που παράγει, καθώς και να διατηρεί για αρκετά χρόνια μερίδια αγοράς της τάξεως του 30% σε πολλές χώρες, πράγμα καθόλου εύκολο αν αναλογιστούμε ότι η εικόνα της Ελλάδας διεθνώς φθίνει εδώ και μια δεκαετία.
Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα της ελληνικής επιχείρησης αφορούν σκευάσματα καρδιολογικά, βιταμινούχα, ογκολογικά, πνευμονολογικά, νεφρού, αντιβιώσεις, ενώ η DEMO ABEE είναι επίσης αντιπρόσωπος στην Ελλάδα μεγάλων εταιρειών (Nipro, Instituto Grifols, Apotex, GSK, Addmedica, Novartis, Bellco, Pharmacosmos, SANDOZ), διευρύνοντας έτσι την γκάμα προϊόντων της. Το 2009 η εταιρεία ολοκλήρωσε τη μεγαλύτερη επένδυσή της μέχρι σήμερα σε εξοπλισμό και εγκαταστάσεις, η οποία της επέτρεψε να διεισδύσει σε νέες αγορές στον φαρμακευτικό τομέα. Οι σημερινές δυνατότητες παραγωγής της καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα προϊόντων που χρησιμοποιούνται στα νοσοκομεία.
Μια ιστορία από το 1965
Η DEMO ΑBEΕ ιδρύθηκε από τον σημερινό της πρόεδρο Σταύρο Δέμο το 1965 ως ένα απλό φαρμακείο, όμως σε οκτώ χρόνια εξελίχθηκε σε ανώνυμη εταιρεία που παρασκευάζει και εμπορεύεται φαρμακευτικά προϊόντα στην Ελλάδα. Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι «η άγονη μητέρα γη με προίκισε με το όραμα της δημιουργίας». Και πώς να μην είναι έτσι όταν ο επιχειρηματίας γεννήθηκε στα δύσκολα προπολεμικά χρόνια στην ορεινή και αποκομμένη από τον έξω κόσμο τότε Τρίπολη; Με στερήσεις αλλά και με διάθεση να αλλάξει την προσωπική του τύχη, ο κ. Δέμος σπούδασε στη Βιομηχανική Σχολή και αργότερα μπήκε έβδομος στη Φαρμακευτική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Οπως συνηθιζόταν, μετά την απόκτηση του πτυχίου του, το 1964, ίδρυσε ιδιωτικό φαρμακείο, όμως ο ίδιος δυσκολευόταν να μείνει στατικός σε μια δουλειά κερδοφόρα μεν, δίχως όμως ρίσκο και πολλές επιλογές. Κάπως έτσι και διαβλέποντας την ανεπάρκεια φαρμάκων, ιδρύει τη φαρμακοβιομηχανία DEMO και μπαίνει στην παραγωγή. Η πορεία δεν θα είναι πάντα εύκολη. Παρά ταύτα, η άνοδος του βιοτικού επιπέδου στη χώρα μας θα δώσει στον επιχειρηματία το έναυσμα για διαρκείς επενδύσεις. Ανθρωπος διορατικός, ο κ. Σταύρος Δέμος ήδη από το 1985 θα αποφασίσει και θα ορίσει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική της DEMO: την είσοδο στην παγκόσμια αγορά και την ανάπτυξη δραστηριοτήτων σε αυτήν.
Ετσι, ιδρύθηκε το Τμήμα Παγκόσμιων Πωλήσεων της εταιρείας, το οποίο αυτή τη στιγμή εξάγει προϊόντα σε 52 χώρες σε 5 ηπείρους. Στην πορεία θα μπει στην εταιρεία και ο κ. Δημήτρης Δέμος, ένας άνθρωπος που θα δώσει περαιτέρω εξωστρέφεια με τις ιδέες και την ορμή του. Το 1997 ήταν ένα σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της εταιρείας. Ηταν η χρονιά που στόχευσε στην πρώτη θέση στην εγχώρια νοσοκομειακή αγορά, κάτι που κατόρθωσε μόλις τρία χρόνια μετά. Αναπόσπαστο μέρος αυτής της νέας στρατηγικής ήταν η ανάπτυξη της πρώτης πλήρους αυτοματοποιημένης γραμμής παραγωγής πλαστικών φιαλιδίων, που ήταν η πρώτη στην Ελλάδα και ανάμεσα στις πρώτες στην Ευρώπη.
Το 2005 η εταιρεία επενδύει στη δημιουργία του μεγαλύτερου και καλύτερα εξοπλισμένου εργαστηρίου ποιοτικού ελέγχου στην Ελλάδα, σε έκταση 1.500 τ.μ. Επιπλέον, χάρη στην ανεπτυγμένη εξαγωγική δραστηριότητα σε όλο τον κόσμο αποφασίστηκε η δημιουργία και τρίτου εργοστασίου παραγωγής. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η εταιρεία έχει στο χαρτοφυλάκιό της 800 άδειες για πωλήσεις φαρμάκων σε όλο τον κόσμο, ενώ ετοιμάζεται να μπει στις αγορές της Βραζιλίας, του Μεξικού και του Καναδά. Επίσης, διατηρεί δύο υποκαταστήματα σε Κίνα και Γερμανία, έχοντας ως στόχο τη φυσική παρουσία της σε επτά χώρες της Ευρώπης μέσα στα επόμενα χρόνια. Η έδρα της DEMO βρίσκεται στο Κρυονέρι. Εκεί έχει τρεις παραγωγικές μονάδες (η τελευταία ολοκληρώθηκε το 2006) και κέντρο logistics στη Θεσσαλονίκη. Είναι από τις λίγες βιομηχανίες που κατά την περίοδο των μειώσεων δαπανών στον τομέα της υγείας, και ειδικότερα στη φαρμακευτική δαπάνη, κατάφερε να αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων της (από 510 το 2009 σε 620), όπως και την κερδοφορία της. Πλέον έχει τη δυνατότητα ανάπτυξης 6-10 νέων προϊόντων κάθε χρόνο, επενδύοντας 8-10 εκατ. ευρώ ετησίως στην έρευνα και την ανάπτυξη. Από το 2000 μέχρι τώρα έχει επενδύσει 70 εκατ. ευρώ στις εγκαταστάσεις, συνολικής έκτασης 45.000 τ.μ. Τα τελευταία χρόνια η σκυτάλη της φαρμακοβιομηχανίας έχει περάσει στα τρία παιδιά του κ. Σταύρου Δέμου, την Ιωάννα, τη Στέλλα και τον Δημήτρη, ο οποίος είναι και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοβιομηχανίας. Κάπως έτσι, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η DEMO το τελευταίο διάστημα προσέλαβε 80 εργαζομένους και ότι αναμένεται να προσλάβει επιπλέον 80 το 2016.
Κι όλα αυτά κάτω από ένα σαφώς δύσκολο πλαίσιο, καθώς λίγο έλειψε η οικογένεια Δέμου με την πρωτοφανή κρίση στην Ελλάδα και τη στάση πληρωμών από το υπουργείο Υγείας να έχει προβλήματα. Παρά ταύτα, τόσο ο κ. Δημήτρης Δέμος όσο και οι αδελφές του ουδέποτε σκέφτηκαν να διακόψουν τις προμήθειες φαρμάκων στα ελληνικά νοσοκομεία.
Πολύ συχνά ο κ. Δημήτρης Δέμος αναφέρεται στον κοινωνικό ρόλο της βιομηχανίας, σημειώνοντας ότι αυτό το διδάχθηκε κατά τη διάρκεια των σπουδών του στις ΗΠΑ. Για τον λόγο αυτό η εταιρεία δαπανά πολλά χρήματα σε σχετικούς σκοπούς, όπως περιβαλλοντικές δράσεις, στήριξη Κέντρων Υγείας σε νησιωτικές περιοχές με φάρμακα, ενέργειες μέσω Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων κ.ά.
Του Δημήτρη Μαρκόπουλου